måndag 16 mars 2009

Mmm, vardagsmys! Nu ska jag äta två skivor gurka och sedan powerwalka in till stan, det är så hääärligt att vara naturligt smal!

Läste det här inlägget av Underbara Clara.
Det var väl inget särskilt revolutionerande med det, men det fick mig att fundera lite.
Ja, dels över att det finns så många modebloggare, men de 100 största ser fan likadana ut allihop. Jag menar när en stor bloggare har en sak på sig på en gala och i veckan efter bloggar två aningen mindre bloggare nyinköpta wannabe-varianter av samma outfitm, det känns ju kanske inte sådär VÄLDIGT inspirerande.
Jaja, who am I to speak, jag sitter på en massiv garderob av Siouxsie-inspirerade plagg.
Men en annan sak som går igen i alla bloggarna är denna air av carelessness som ska ligga över allt kroppsligt. Man ska anstränga sig för att se nyvaket härligt rufsig och fräsch ut, man ska vara "naturligt smal" och paradoxen är total.
Folk bantar liksom inte. Nej men herregud. De är bara "naturligt smala".
Jag sitter här och funderar på vilket jobb det är att faktiskt aktivt gå ner i vikt om man inte är byggd för att vara en size zero. Jag skulle inte kunna vara en härlig 38:a om jag ville för mina axlar går inte in i en 38. Jag skulle nog kunna banta ner mig till någon som ändå kan dra på sig en tröja i 38, men det skulle kräva en massa jobb. Likadant är det väl på andra hållet? Att gå upp i vikt pratas om något som är farligt lätt. Det är det inte nödvändigtvis. Jag har en känsla av att alla som bara "åååh, jag är sååå smal, helt naturligt" och ser ut som anorektiker borde ta sig en titt på sin diet. Den är nog i många fall inte särskilt hälsosam.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att SÅ många (OBS inte alla) av dessa tjejer ständigt obsessar och tänker på sin vikt, typ: nu åt jag X kalorier, om jag tar en powerwalk bränner jag Y kalorier, i kväll ska jag ut och festa - det blir många kalorier, då låter jag bli att äta så mycket middag... Man behöver inte vara anorektiker för att vara besatt av sin vikt. Det är bara inte fint att prata om det. Man vill liksom inte att folk ska tro att man är den sorgliga tjejen som stoppar fingrarna i halsen...

    SvaraRadera
  2. Håller också med dig om det där "naturliga idealet" - det som många Östermalmstjejer strävar efter. Vägen dit? Ansiktsbehandlingar, frisörbesök, tandblekningar (precis lagom mycket), träningskort på SATS eller Sturebadet eller ngt ännu mer exklusivt ställe... Det är inte billigt att vara "naturligt" vacker!

    SvaraRadera