måndag 26 januari 2009

The B-list

Blev tipsad om en lista i Glamour för ett tag sedan som skulle vara sådär härligt " ta-dig-samman-och-väx-upp"-lista över vad alla kvinnor i trettioårsåldern bör ha i sin garderob. Jag lyckades leta fram den tillslut. Den är ganska tröttsam:

1. Svarta pumps. Alla kvinnor bör äga ett par välgjorda, högklackade svarta pumps.
Måste det vara pumps? Varför då? I don't get it.

2. Vit skjorta. Välstruken, inte för kort i ärmarna.
Eh. Jag känner att nyckelordet i den där meningen borde vara "välskräddad". Och anar ni hur svårt det är att hitta en sådan skjorta?

3. Den lilla svarta. En klänning som är enkel i modellen, som går att använda vid många olika tillfällen.
Alltså, jag har nog inte en enda svart klänning som skulle kunna platsa som en korrekt "liten svart". Det får bara mig att tänka 90-tal och pärlor i halsgropen till röda läppar. Tråkigt så man kan dö.

4. Trenchcoat.
OK, jag har en, men jag greppar inte varför man _måste_ ha en. Den är klassisk, men klär den verkligen alla?

5. Klockad kjol, som slutar strax över knät är en figursmickrande modell för alla.
Jag har nog ... en? Jo.

6. Designerväska. Klassiska och konservativa modeller från Mulberry, Burberry, Tod´s går aldrig ur modet.
Varför måste det vara en DESIGNERVÄSKA? Var är en DESIGNERVÄSKA? Måste det stå ett dyrt namn på den? Varför inte en väska i en modell som känns tidlös för ens egen garderob, som kan fungera till det mesta man har och som man inte kan tänkas tröttna på på säg... tio år?

7. Cardigan. Värmer och är snygg.
Cardigan, det var ju väldigt... ospecifikt. En kofta alltså?

8. Kritstrecksrandig kostym
Ja, för alla kvinnor kring trettio ha figur för det och lust att gå i kostym? Jag säger inte att det inte kan vara snyggt, men allvarligt. Snygga skräddade kostymer för kvinnor är få och dyra.

9. Designerjeans.
Eh WTF? Jag vet inte ens vad jag ska säga. DESIGNERjeans? Vaddå, Diesel, Victoria Beckham, Prada, Armani, D&G eller Levis? Jag hade greppat om det stod "501:or". Tycka vad man vill, men en riktig jeansklassiker är de. När jag blir tant kanske jag köper mig ett par. Återigen, är det inte bättre att bara köpa ett par jeans man gillar och som passar en?

10. Ridstövlar.
OK, jag håller med. Alla borde fan ha ett par grymma svarta bekväma stövlar.


Det som stör mig är är att den här listan utgör sig för att vara jävligt generell och allmängiltig, men vem är den egentligen skriven för? Vem är den här kvinnan som behöver alla de här sakerna? Jag behöver dem inte. De känns som om den är skriven för någon med jävligt tråkig ospeciell stil som jobbar på ett kontor som har lite svagt "proper" klädkod, utan att vara så posh att det är kostym och slips som gäller. Eller som ska fylla 40, inte 30. Hela listan är feg och den känns känns inte särskilt klassisk heller. Om det nu handlar om sådana "nyckeplagg" som "alla" har användning av och som "aldrig går ur stil", var är då skepparkavajen? Baskern? Den välskräddade svarta kavajen? Blä.

Det här är min lista över nyckelplagg jag inte kan vara utan:

1. En riktigt snygg svart kavaj.
Jag är ständigt lite på jakt efter bättre kajaver. Har två jag gillar riktigt mycket. Kan aldrig få för många.

2. Ett par snygga svarta skor med ganska låga klackar.
Eller bra ett par bekväma eleganta svarta skor med lagom klack. Tro mig, i sammanhang där det krävs finskor är omständigheterna sällan så att man kommer att må bra i 12 centimeters lackstiletter i flera timmar.
Därför är mina dylika reserverade för att sitta i bar och dricka coctails. Jag vägrar ha dem om jag måste gå över huvud taget. Men de är idiot-snygga.

3. Ett par hela, bekväma svarta stretchjeans.
No comment.

4. Ett par svarta stövlar.
Jag vill verkligen verkligen ha ett par bra ridstövlar. Men jag har har två par svarta stövlar som är helt perfekta. De är verkligen nyckelplagg hela hösten/vintern.

5. En riktigt snygg _varm_ tröja eller kofta i bra kvalitet som passar till både kjol och byxor.
Något som är tillräckligt enkelt och snyggt för att både kunna jobba och "gå bort" i. Med kvalitet menas t ex inte något av acryl som blir nopprigt efter en vinter. Hatar att börja frysa när jag är borta hos folk och sedan vara tvungen att låna något som kanske sabbar finklänningen totalt. Bättre med egen tjusig varm-tröja.

6. En fin klänning som inte är svart.
Jag har som sagt var en triljon små svarta second hand-klänningar. Att gå bort i svart är nemas problemas. Men då och då hamnar jag i en situation där jag behöver ha en klänning eller något tvådelat som _inte_ är svart. Och eftersom jag har svårt för färger så slår jag ner som en hök när jag hittar något för att hamstra det. Jag gillar nämligen inte överraskningar i form av klädkatastrofer. När jag blir bjuden på saker där klädseln är "somrig" så hänger min illgröna thaisidenkjol där och väntar, tillsammans med silversandalerna och den lilla ljusgröna omlottblusen. När det inte är somrigt som gäller har jag en mullvadsbrun trikåklänning i 40-talssnitt med en 40-talsaktigt mönster i smutsblått.

7. Ett par enkla svarta kostymbyxor.
Skickar den där bekväma snygga trikåtoppen ett par steg högre upp än jeans.

8. Läderjacka.
Jag behöver ha i alla fall en eller två olika snygga svarta läderjackor att växla mellan.

9. Min stora svarta läderväska.
Enkel, lite läkar-aktig modell. Rymmer halva romariket och allt jag behöver bära med mig. Har haft den i flera år, den känns aldrig inaktuell. Köpt second hand, men var tydligen dyr från början. Stephanie Kélian står det inuti, det säger inte mig något.

10. Bekväma lågskor, gärna i lite herrig modell.
Slår det mesta till vardags när man behöver gå en del. Jag överlever inte utan mina myggjagare.

11. En snygg svart vinterkappa med lite egen karaktär.
No further comment.

12. En dräkt.
Har en kavaj och en kjol som går så bra ihop att de ser ut att vara sydda för varandra. Det blir en perfekt liten dräkt av den, och en liten svart proper dräkt som sitter snyggt är bra att ha.

That's that.

/L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar