måndag 26 januari 2009

Björk

Björk är sen sådan där person som liksom lyckas komma undan med allt. Det Chloe Sevigny och Kirsten Dunst aldrig skulle bli förlåtna kan Björk knalla röda mattan upp och ner med i femton minuter och ingen hatar henne för det.
För Björk har ALLTID sett ut sådär. Hon har alltid haft konstiga kläder. Och med konstiga menar jag skvatt galna. Och med skvatt galna menar jag på en nivå att hennes designers måste sitta på institution och inte få ha tillgång till vassa saker.
Men jag älskar det!
Jag kan inte påstå att Björk är en särskilt stor källa till inspiration klädmässigt för mig, men hon är en sann befrielse att se. Nu låter jag klyschig, jag vet. Men jag tycker inte Björk känns krystad och det är det som ger henne den där härliga extra dimensionen av galenskap och frihet.
Många konstnärliga människor jag stött på verkar ha ett så otroligt krystat förhållande till sina kläder. De vill se "konstiga" ut, de ansträgner sig allt vad de kan för att verka artsy och har konstiga saker på sig för konstighetens skulle. Inte för att derkar gilla själva plaggen, utan för den uppmärksamhet de genererar.
Jag tycker inte Björk avger den känslan. Hon bara har sådant hon gillar på sig, må det så vara en svan eller en överdimensionerad julprydnad av papper. Hon har ofta helt okonventionellt smink och göra "fula" saker med håret. Jag tycker det är fantastiskt.

image159

Den här stassen är ju så flådig så det är knappt sant. Jag älskar strutsfjädrar. Och den röda nyansen är magisk.


image165

Hennes hår är helt fantastiskt på den här bilden.


image167


image160


image164

Le Goth!


image161


image166


image163


image168

Vi hade en sådan här blåsa i affären. Vi sålde den. Till en man. Jag är så stolt. Ibland när folk kommer och visar riktigt konstiga saker för oss så brukar jag i mitt huvud som en slags vattendelare ställa mig själv frågan "Skulle Björk ha det här på sig, eller är det BARA konstigt på ett fult sätt?"

image162

Men av allt märkligt kvinnan haft på sig är ändå den här det som framstär som konstigast för mig. Klänningen ser ut som en julgransprydnad.

/L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar