måndag 26 januari 2009

På tal om män och mode...

...så är det ju inte så konstigt att de ser förbannat trista ut, majoriteten av dem.
När det gäller att ta ut svängarna i klädväg är det ju inte som att samhället på något sätt uppmuntrar den män att klä sig lite kreativt. Helt apropå den här ljuvliga lilla artikeln i Sydsvenskan vill jag gratulera er alla till att världen fortfarande är ett ställe fullt av fördomar och idioti.
Testa att läsa den här texten och istället för det röd-svarta spretiga håret tänka in "invandrare", "kvinna i slöja" eller "funktionshindrad", eller ja, vad som helst som inte är helt "normalt".
Min första tanke när jag hörde at grabben blivit avskedad för att han färgat håret svart-rött, vilket då skulle vara helt oacceptabelt för ett av företagets "ansikten utåt" var att han jobbade någonstans där det kanske finns uniform eller är väldigt viktigt att se neutral ut. Typ akutemottagning, sjuksyrra, apotek, spa, eller i en butik med väldigt speciell image. Nu skulle ajg inte ha något emot en kille i tuppkam som expedierar mig på Apoteket, men jag kan förstå att dylika ställen ber sina anställda täcka tatueringar. Jag skulle inte själv ha något stärre problem med att en arbetsgivare bad mig se till att tatueringarna är täckta.
Men den här killen jobbar som skyltmontör. Och då är hans röda hår ett hinder... hur? Han kan inte längre använda en skruvmejsel? Han kan inte längre hantera ett vattenpass? Han blir helt inkapabel att kommunicera via ett begripligt språk med kunderna?
Men HUR jävla länge ska bara asen som gillar att gå i jeans och vit t-shirt få styra världen och bestämma hur alla andra ska se ut, I ask you?! Killar får ju bara se svintråkiga ut om de ska räknas som "propra". Det är fanimej dags att acceptera att människor som ser "konstiga" ut kan göra ett lika bra jobb som någon annan och att folk inte bryr sig så jävla mycket. Och det finns ingenting som säger att man är mindre "ren" för att man ahr en märklig hårfärg eller lite speciella kläder. Dresscoden var "hel och ren". Jag tycker han ser hel och ren ut. Det verkar solklart att det är arbetsgivaren personligen som stör sig på honom.
Jag har lyckats med konststycket att söka jobb i tunnelbanan i Stockholm med en mohikanliknande synthfrilla och frågade specifikt under intervjun om mitt utseende skulle bli ett problem, dvs mitt hår. De sa att nej, så länge du har uniformen på dig och är hel och ren och inte har smink som får folk att hoppa högt så bryr vi oss inte om vad du gör med håret. Jag har sett alla variationer på frillor i spärrvaktsbåsen och i just det väldigt specifika offentliga arbetet där man var "företagets ansikte utåt" var det uppenbarligen inget problem. Ni anar inte hur många tanter som kom fram och sa att jag var tjusig i håret.
Tänk om jag skulle gå in på en läkarmottagning och kräva att få en tatuerad läkare, för att slippa fördomar?Jag menar, via de här nya härliga sädföretagen som växt upp som svampar ur jorden nu är pigorna är tillbaka i Sverige kan man ju t ex få lov att välja att slippa invandrare som städar hemma hos sig, är det inte fint?
God it all makes me so sick sick sick.

/L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar