måndag 26 januari 2009

Smell ya later

K skrev nyligen en post om hur produkter brukar lukta på oönskade sätt.
Just nu har jag en så ofantligt äcklig doftkonstellation i mitt hår som helt sammanfattar det hon skrev om.
Jag använder en röd toning som heter Red Chilli och den luktar starkt av artficiella jordgubbar. Den luktar som riktigt riktigt läskigt jordgubbsgodis, lite kväljande och sött.
Sedan har jag en leave-in-conditioner from Schwarzkopf som luktar vanilj, också den på ett riktigt läbbigt artificiellt sätt.
Tillsammans blir det helt hysteriskt äckligt.
Jag hatar när produkter luktar sådär.
Jag måste säga att om en produkt nu måste lukta något (jag fördrar när de är luktlösa eller luktar lite som det de är, lite "medicinskåp") så föredrar jag de där lite tvättmedelsblommiga dofterna före alla slags godisvarianter. Och då är det ändå med ganska stor motvilja jag tolererar det. Nu råkar båda de här produkterna vara bra, så jag uthärdar. Och försöker dölja dofterna med min parfym. De lätta blommiga dofterna tenderar att vara lättare att dölja
Det är nämligen så väldigt få sådana där specifika dofter som är tilltalande. Jag har en tinten moisturizer från Hard Candy som heter Sugar Cookie och passande nog luktar som varma kakor när de precis kommer ut ur ugnen. Den luktar varmt, lite svagt av bränt socker och lite kardemumma. Det är en av de få produkter med lukt som jag står ut med, jag är fruktansvärt svag för doften av nybakat och nytvättat. Vilket ger att jag gillar tvättmedel utan lukt, efterosm jag gillar när kläderna luktar... ja, tvättmedel.
Lyckades efter mycket sniffande lokalisera en dagkräm med solskyddsfaktor utan lukt förra året, från Olay. Det var det enda märket på Åhléns City Har en tinted moisturizer med faktor 30 från Bobbi Brown som bara luktar lite svagt kemiskt (=i lööv). Är också mycket förtjust i Elizabeth Ardens produkter, de tenderar att lukta lite betyggande farmaceutiskt.
Min gamla solskyddsfaktor "Mailbu" var svinbra, faktor 30, men luktade så mycket cocos att man kände sig som en helt charterbuss med pensionärer på Mallis. Ofräscht. Nu har jag dock lokaliserat en helt doftfri serie med faktor 50 som bara sugs in i huden, inga fläckar, inget flottigt lager på huden från Clinique. Bonus: ingen doft.
Apoteket brukar ha serier som är doftfria, Time t ex, men sedan har det lurigt nog smugits in parfym i den mer "ungdomliga" serien i rosa förpackningar. Blärgh.
Det värsta är ändå hårspray. Hade en från Garnier som luktade riktigt riktigt godis-äckligt. Wellas är tolererbar. Klippoteket får alla gånger bäst betyg på doftfronten.
Egentligen förstår jag inte varför produkter måste lukta så mycket alls? De kemiska dofterna är ju ofta lättare att kamouflera med egen parfym, lotion eller deo.

/L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar