måndag 26 januari 2009

The ironic T-shirt

image254
Vi debatterar ofta t-shirts här hemma, det har vi gjort i flera år.
En kompis frågade sin kompis lillebror om han hade hört Ramones. Han svarade "Nej, men jag har tröjan. Från H&M alltså". Det kändes ju way beyond sad. Inte för att jag älskar att gnälla på små unga utan koll, utan för att någon köpte den där tröjan till honom, antagligen för att han tyckte den var snygg utan att ens bekymra sig om vad det var på den.
Över huvudtaget så stör det mig ganska hårt när folk har på sig tröjor med tryck de inte "står" för och det som gör mig mest irriterad är när folk har bandtröjor på det sättet. Typ för några år sedan när det var inne med häftiga hårdrockströjor som skulle se slitna och håliga ut. Då kunde man köpa klassiska tröjor med Iron Maiden-tryck, mjuka och med lite hål, tvättade i syra för att verka gamla för kring 500-lappen på hippa affärer. Och alla fashionistas (som nu har silverleggings och nördglasögon) bara "Ååååh, guva coolt med såhära tröjor med tryck med monster där det står såhära coola saker på!". WE gjorde någon slags ripoff på en Misfits tröja, fast tryckte döskallen orange på rosa istället för vitt på svart och Diesel gjorde en tröja som var en direkt plankning av en Sisters Of Mercy tröja där det ovanför den fejkade loggan stod "Some Girls Wander To Dieselland" istället för "Some Girls Wander By Mistake". Det fick mig att rysa. Jag skiter fullkomligt i om de här trycken gjordes med en "blinkning" till bandens fans. Vilket jävla Misfit-fan handlar på WE?! Skulle någon som faktiskt gillar Sisters köpa en jävla rip off-tröja för 500 spänn från Diesel? Eller en hårdrockare köpa en nyproducerad, falskt sliten tröja med sitt favvoband för 500 spänn? Det var ju bara folk som inte fattade "blinkningen" som köpte de här tröjorna.

OK, jag vill bara lägga in brasklappen här med en gång så att ni slipper skälla ut mig för att jag är pretto: JA, jag är en musiknörd. Musik betyder något för mig. Det är viktigt för mig. Att ha en bandtröja eller en pin är ett statement för mig. Vad statementet är kan variera, men om jag bär en logga vet jag vad den betyder.
Därför hatar jag när människor använder tröjor med bandtryck enbart som modeaccesoarer, utan att ha någon aning om vad det står på tröjan. Det är för att jag inte skulle gå runt i en centerpartiet-tröja om jag inte höll på Centern. Eller en Hammarby-tröja. Nu är ju inte band lag eller partier och man behöver ju inte hålla med en kille om hans åsikter för att man tycker han gör bra musik, eller viceversa. Men jag tycker fan att man ska ha hört talas om och vara bekant med bandet man sportar på tröjan. Jag har inga problem med svenne banan på tunnelbanan med Thomas Ledin-tröja. Jag har problem med hippa modebloggare som bara "ÅÅÅh, guva KITSCHIGT att komma till Spy Bar i en Saxon-tröja med ett monster på!" och som inte kan svara på om Saxon är ett tvättmedel, en glassmak, ett koncentrationsläger eller en könssjukdom.
Jag skulle tycka det var så pinsamt.
Jag förstår att den här attityden är en slags motreaktion på att bära en t-shirt med ett budskap som betyder något för en. Den är ett slags "fuck you" till alla som vill berätta vad de gillar för musik via sin tröja, men jag tycker det är ett jävligt innovativt "fuck you". När ett "fuck you" dessutom bara är en motreaktion och dessutom en trend, då blir det ett jävligt lamt och osaltat "fuck you".
Jag menar, det är ju inte som att de här människorna använde tröjorna som någon slags kommentar eller placerade dem i en kontext där det blev intressant att tröjtrycket betydde motsatsen till vad de uppenbarligen stod för i övrigt. De bara "åh guva trendigt, Irooon Maiiiiden, hihi!
Och kom inte och säg att "de kanske inte stod för något alls i övrigt", ALLA försöker mer eller mindre omedvetet berätta vilka de är genom sina kläder, till och med när de försöker smälta in i väggen så berättar de ju just det: att de är någon som inte är bekväm med att synas. En tröja med en tryck betyder alltid något, ofrånkomligen.
Jag försöker absolut berätta vem jag är genom vad jag har på mig, men en del av mitt mission är också att försöka bryta ner stereotyper av hur någon som har på sig det jag har på sig ska/får bete sig. Jag tycker t ex att det är intressant att klä mig som en girly girl med svinmycket smink och aspiffigt hår och sedan ta jättemycket plats och inte ta någon skit. Det brukar känna så uppfriskande.

Vidare har jag ett råd: Ha en tröja med ett band du gillar eller ett band du hatar, mej kvittar det, men ha inte en tröja med bandtryck utan att minst ha Googlat bandet. Skriv in det i Wikipedia eller You Tube. Gör det för din egen stolthet.

/L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar