måndag 26 januari 2009

I'm Mrs She's Too Big, Now She's Too Thin

Det finns en site som skavt lite i mig ett tag. Det är The Skinny Website.
Först när jag såg namnet på den så kände jag bara "VAD FAN?! What the fuck is this?" Jag menar, The Skinny Website, det låter ju inte som att det finns potential för något bra där. I det närmsat kände jag pro-ana-vibbarna smyga sig på.
Så kollade jag in de lite och... now I'm between a rock and a hard place, så att säga.
Å ena sidan så uppskattar jag verkligen kategorin Scary Skinny. Det är bra att någon visar bilder på kändisar vi ser jämt och påpekar saker som borde vara uppenbara. Som att om dina knän ser ut som stora klumpar för att dina lår är smalare än knäskålen, då väger du för lite. I den kategorin huserar Kate Bosworth, Nicky Hilton, Rene Zellwegger och andra vandrande skelett.
Å andra sidan så faller författaren till sidan lite i sin egen fälla genom att i resten av bloggen fälla kommentarer som "She looks good, bodywise" om folk.
Jag menar, hallå, varför tror hon att folk svälter sig för att bli size 0 över huvudtaget?
Vem är hen att sitta och säga "Den och den ser snygg ut, BODYWISE". Det som menas är säkerligen att de ser hälsosamma, eller iaf inte direkt sjukliga, ut. Men det är de smalaste kändisarna som bevakas och jag måste säga att det är inte som att Kate Bosworth är är något anant än super smal när hon inte direkt är "scary skinny". Det kommer aldrig upp en bild på Kelly Osbourne där det står att hon har snygg kropp, för till och med efter att ha bantat bort en hel del av sin kroppsvikt så ser hon inte skinny ut.
Det vore fint om de till exempel någon gång visade bilder på folk med en realtivt normal byst för sin storlek, som inte är plastikad eller obefintlig. För som sidan är nu så har vi folk som aldrig behöver använda BH och folk med silikonisar.
Den här sidan är liksom helt i linje med teorin att det alltid är önskvärt att bli lite smalare och man bör sträva efter att vara så smal som möjligt UTAN att trampa över gränsen och bli FÖR smal. Det är samma slags gräns som den åt andra hållet, med förbehållet att utrymmet uppåt i vikt är mycket mindre. Det är inte okej att vara tio kilo tjockare än det smalaste man kan bli utan att vara sjuk. Det är så hysteriskt och jag får lite panik av det. Särskilt när man ser bilder på folk man känner online som går ner mycket i vikt snabbt och lägger upp bilder på hur heta de blivit och så tycker jag bara att de ser slitna och gamla ut.
Det krävs inte mycket för att folk ska tycka att en kändis blivit ett fläskberg. Herregud vad trött man blev av att läsa om allt tjafs kring Rene Zellwegger och hur "fet" hon var i Bridge Jones Dagbokoch hur "fet" Britney Spears var på MTV Awards.
Om Britney Spears är fet är jag Jabba De Hutt.
Jag kan fan inte sluta äta Cheetos för att nå det där supersmalaste tillståndet, jag är hellre helt okej med mina plus tio kilo och har mjölk i kaffet, socker på jordgubbarna och smör i kanelbullarna.

It's all quite tiresome, actually.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar