söndag 25 januari 2009

Viktor, Rolf, Stella och Karl.

HMs lilla tilltag att låta stora kända designers göra kollektioner åt dem verkar ha blivit en trend.
Jag måste säga att en del av mig tycker det är lite... larvigt?
Jag menar, H&M har ju ett stall med designers som plockar fram det som finns i butikerna. Visserligen sysslar de nog mycket med att planka redan befintliga kollektioner till billighetsversioner åt pöbeln, men hey, det fungerar, det behövs and I love it.
Med det sagt så känns det lite larvigt. Då tycker jag att H&M kunde sätta någon av alla sina designers på att ta fram lite nya häftiga grejer och skapa fler undermärken till H&M. Eller anställa lite nya up & coming svenska designers till att göra grejer i eget namn åt dem. Och göra fler märken med kvalitetskläder i bättre material, med bättre passform,som är bättre uppsydda. Lägga ner lite mer omsorg på dem. Det skulle jag uppskatta mer än lama varianter av Lagerfeldt, McCartney och V&R.
Jag gillar annars V&R's grejer, men deras H&M kollektion tyckte jag var rätt slak. Likaså McCartneys förra året. Satinblanka detaljer var ju gammalt redan då och vem ville egentligen köpa den diskvattensfärgade polyester overallen? Det enda som gick var ju ringbrynjeväskan för 300 spänn.
Och något ajg aldrig riktigt kommer ifrån är resonemanget att "Det här är ändå H&M". Det ska vara billigt. Det ska vara billigt därför att hälften av alla plagg jag köper där är inte såpass bra kvalitet att ajg vill betala mer än vad ajg redan gör för dem. Sedan kan det stå Stella McTråk på dem hur mycket det vill, H&M är ändå inblandade i produktionen på något vänster och det borgar sorgligt nog inte för superkvalitet.

Till saken hör också att folk som aldrig hört talas om Stella och Karl plötsligt känner att NU har det CHANSEN att köpa MÄRKESKLÄDER billigt och blir alldeles exalterade. Faktum är att hela den här lilla texten springer ur en konversation jag hörde på bussen idag.
Tjej 20+, i mobiltelefon.:
"Ah, alltså, jag ska till H&M då för jag ska köpa såhära märkeskläder. Amen, de har ju gjort såhär nya märkeskläder som med McCarthy förra året. Aprecis. A, så nu i år så är det Victor och Roy som har gjort en kollektion med märkeskläder. Viktor och Roy. Ja, det är såhära designers. Aaa, just det. Aa, så då ska jag köpa nåra grejer av dem."
Det är skitroligt. Hon ser väldigt tråkigt trendmedveten ut. Hon vet att höstens accentfärg är rött och att randigt är inne, men tar inga risker. Väldigt svenskt.
Bruden har ingen aning om vilka de här desginerserna är och det är inte viktigt. Det viktiga är att hon får märkeskläder. MÄRKESkläder.
I min värld är ju H&M också ett märke.... men nu är jag ju bara obstinat.
Hur som helst så tror jag att de här kollektionerna lockar fram mycket sådan här hysteri bland folk.
Man MÅSTE liksom ta chansen nu när Stella har gjort de här astråkiga plaggen åt H&M och kapa hem ett DESIGNERplagg.
Men någon har ju designat kläderna på Mango, Åhléns och TopShop också....
Det bara står inte deras efternamn på lappen.
Same same, but different.

/L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar