söndag 25 januari 2009

Vintage, Retro eller bara gamla kläder?

När det gäller klädshopping och stil finns det två utrryck som fascinerar mig och som jag nu känner att jag måste ta vid hornen.
Titt som tätt kan man läsa om folk som gillar att handla "vintage". Vintage this, vintage that.
Jag kan greppa vad en engelsktalande menar. De menar att de vill gå till fina affärer som säljer gamla märkeskläder. Utrycket betyder "årgång" och används ofta relaterat till vin och vingårdar men betyder också klassisk, typisk, ärevördig.
Folk säger hela tiden att de gillar att shoppa vintage. Det låter lyxigt och intressant och dyrt.
People, ni inser väl att vintage är samma sak som second hand? En Diorväska från 40-talet eller en 20-talsklänning eller ett par boots från 80-talet är alltihop samma sak, även om vissa av sakerna är i femtionde hand istället för andra.
Smaka på utrycket. Second hand. Taste the cheapness.
Jag kommer ihåg när det inte var trendigt att handla på Myrorna och UFF och "Öh har du köpt sina kläder på UFF eller?" var en riktigt ful förolämpning. Jag och mina kompisar rotade runt bland gamla 70-talsklänningar, kaftaner, boots, herrskjortor och skinnjackor och det mesta kosatde omkring en fjärdedel av vad det kostar idag. En skinnjacka som -98 skulle komma att kosta 400 kronor på Myrorna, när second handen tog sina första stapplande trendiga steg hittade jag -96 för 165 spänn.
Idag kan jag köpa samma jacka vintage för kring 500-600 kronor.
Alltså, att lyxa till det här begreppet är ju bara idiotiskt.
Second hand är härligt, det är billigt och det är spännande. One wo(man)s trash is another wo(man)s treasure!
Vad ni än kallar det så är det ju andra människors gamla kläder vi pratar om.

Det andra uttrycket som gäckar mig är "Retro".
Folk gillar att klä sig retro.
Folk gillar att inreda retro.
Folk gillar retrokänsla.
Jag frågar mig stillsamt, retro vaddå?
Retro verkar för många betyda "Jag gillar att klä mig enligt den senaste trenden som hämtar inspiration i ", vilket betyder att samtliga egentligen skulle kunna säga "Jag har ingen aning om vad jag håller på med!" om sin egen stil.
Retro syftar ju på en tillbakablick på någonting. Klär du dig retro 60-tal? Det behöver ju inte betyda att du köper endast kläder som är från 60-talet, men att du gillar när helhetsintrycket av en outfit och din stil är 60-tal.
Men att bara säga "retro" kan ju betyda precis vad fan som helst.

/L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar